Scroll Top

Jak trauma zmienia mózg? Neurobiologiczne podstawy PTSD i wpływ traumatycznych doświadczeń na struktury mózgowe

  • Home
  • Blog
  • Jak trauma zmienia mózg? Neurobiologiczne podstawy PTSD i wpływ traumatycznych doświadczeń na struktury mózgowe
Jak-trauma-zmienia-mozg

Trauma to nie tylko psychologiczne doświadczenie – to zjawisko, które dosłownie zmienia architekturę naszego mózgu. Współczesne badania neuroobrazowe ujawniają, że traumatyczne przeżycia pozostawiają trwałe ślady w strukturach mózgowych, wpływając na sposób, w jaki przetwarzamy emocje, tworzymy wspomnienia i reagujemy na stres przez całe życie.

Czym jest trauma z perspektywy neurobiologii?

Z neurobiologicznego punktu widzenia trauma to zmiany w systemie mózgowym polegające na utrwaleniu i wzmocnieniu tendencji do reakcji stresowej. To nie tylko pojedyncze zdarzenie, ale przede wszystkim transformacja sposobu funkcjonowania mózgu, która może powstać w wyniku jednego szczególnie intensywnego doświadczenia lub sumowania się podobnych przeżyć przez długi okres.

Kiedy mózg doświadcza traumy, uruchamia się kaskada neurobiologicznych procesów. Poddanie rozwijającego się mózgu wpływowi hormonów stresu zmienia ekspresję genów, mielinizację, morfologię neuronów, neurogenezę i tworzenie synaps. Te zmiany są wzmacniane przez zaburzenia snu i mediatory stanu zapalnego w ośrodkowym układzie nerwowym.

Kluczowe struktury mózgowe podatne na traumę

Hipokamp – centrum pamięci w kryzysie

Hipokamp jest szczególnie podatny na zmiany będące wynikiem traumy. Ta struktura odpowiada za przetwarzanie wspomnień związanych z traumą – przenosi informacje z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej w procesie zwanym konsolidacją. Proces ten zachodzi głównie podczas snu i może trwać tygodniami, a nawet miesiącami.

Intensywne wydzielanie kortyzolu, zwanego hormonem stresu, może doprowadzić do deformacji lub zniekształceń neuronów hipokampa. Wysokie stężenia hormonów stresu powodują niedorozwój hipokampa lub jego kurczenie, przez co jego funkcje zostają znacznie upośledzone. W konsekwencji wspomnienie traumy pozostaje nieprzerobione w hipokampie, niezintegrowane i fragmentaryczne, dając poczucie, że jest “aktualne”, a nie należy do przeszłości.

Ciało migdałowate – nadreaktywne centrum lęku

Ciało migdałowate to mózgowe “centrum lęku”, które pomaga przechowywać wspomnienia, szczególnie emocje i doznania fizyczne. W zespole stresu pourazowego (PTSD) ciało migdałowate staje się nadaktywne i reaktywne. Wydziela hormony stresu i aktywuje reakcję walki-ucieczki, co skutkuje tym, że hormony stresu są często lub ciągle na wysokim poziomie.
Badania wykazały, że po silnym wstrząsie emocjonalnym neurony ciała migdałowatego mogą być ze sobą połączone impulsami elektrycznymi przez wiele lat. Na bazie tej więzi utrzymuje się w mózgu traumatyczne wspomnienie. W przewlekłym stresie dochodzi do rozrostu dendrytów powodującego powiększanie się jąder migdałowatych.

Kora przedczołowa – osłabiona kontrola wykonawcza

Kora przedczołowa pomaga nam oceniać zagrożenie, regulować emocje, planować reakcje oraz kontrolować impulsy. To centrum racjonalnego myślenia, które w przypadku traumy ulega znaczącym zmianom strukturalnym i funkcjonalnym.
Trauma, szczególnie w dzieciństwie, powoduje niedorozwój kory przedczołowej. Osoby z traumą z dzieciństwa wykazują niższą aktywność neuronalną w korze przedczołowej, co przekłada się na upośledzoną umiejętność:

  • Oceny zagrożenia przy pomocy racjonalnego myślenia
  • Regulacji emocji
  • Kontroli impulsów

W przewlekłym stresie dochodzi do zaniku niektórych neuronów i zmniejszenia się kory przedczołowej, co dodatkowo pogarsza zdolności wykonawcze mózgu.

Mechanizmy neurobiologiczne traumy

Hormony stresu i ich destrukcyjny wpływ

Kluczową rolę w neurobiologii traumy odgrywa kortyzol – główny hormon stresu. Zwiększone stężenia kortyzolu hamują wydzielanie BDNF (mózgowego czynnika wzrostu nerwów), który odpowiada za powstawanie i plastyczność neuronów.
Zmiany epigenetyczne pod postacią hiperacetylacji H3K14 w promotorze genu BDNF w korze przedczołowej są odpowiedzialne za pamięć emocjonalną. Oznacza to, że nawet przeżycia z okresu płodowego mogą zapaść w pamięć emocjonalną na wiele lat, czasami na całe życie, i być przyczyną niezrozumiałych lęków.

Neuroplastyczność jako mechanizm utrwalania traumy

Zjawisko neuroplastyczności powoduje, że każda reakcja stresowa zmienia struktury mózgu i będzie również zmieniać kolejne reakcje na podobne stany. Silne lub powtarzające się stresory zmieniają reaktywność mózgu, zwiększając prawdopodobieństwo uruchomienia gwałtownej, obronnej odpowiedzi przy każdej kolejnej sytuacji potencjalnie zagrażającej.
To, co w języku neurobiologii określamy wzrostem prawdopodobieństwa, przełożone na ludzkie emocje oznacza stałą gotowość, nieustające napięcie i poczucie zagrożenia oraz lęk pomimo tego, że warunki zewnętrzne takich reakcji nie wymagają.

Wpływ traumy na różne okresy rozwoju

Okna wrażliwości rozwojowej

Niekorzystny wpływ doświadczeń urazowych na mózg wiąże się z określonymi okresami wrażliwości. Na przykład, przemoc werbalna ze strony rodziców ma wpływ na rozwój ciała modzelowatego u dziewczynek między 14 a 16 rokiem życia, a u chłopców między 8 a 10 rokiem życia.
Do rejonów mózgu szczególnie podatnych na doświadczenia urazowe w dzieciństwie należą:

  • Ciało modzelowate
  • Ciała migdałowate
  • Hipokampy
  • Kora czuciowa
  • Kora przedczołowa
  • Zakręt obręczy

Trauma w okresie prenatalnym

Mózg dziecka jest szczególnie wrażliwy na przykre doświadczenia. Jeśli matka w czasie ciąży przeżywa traumę, większa ilość kortyzolu dostaje się do płodu przez łożysko. Płód rozpoczyna wówczas produkcję enzymu rozkładającego kortyzol na wyższym poziomie, aby siebie ratować.
Zmiany te mogą prowadzić do deficytów w mózgu rozwijającego się płodu, powodując spadek liczby neuronów i zaburzenia w tworzeniu nowych połączeń neuronalnych.

Konsekwencje funkcjonalne zmian strukturalnych

Zaburzenia pamięci i uczenia się

Uszkodzenia hipokampa w wyniku przeżytej traumy prowadzą do zaburzeń procesu zapamiętywania. Najczęściej powoduje to funkcjonalne trudności w zakresie pamięci deklaratywnej i w uczeniu się, co jest jednym z symptomów towarzyszących zespołowi zaburzeń związanych ze stresem.

Dysregulacja emocjonalna

Zmniejszona aktywność lewej półkuli może przyczyniać się do rozwoju depresji, dysfunkcji pamięci oraz zaburzeń w regulacji afektu. Osoby z traumą doświadczają częstszego i dłużej trwającego przeżywania emocji negatywnych.

Nadreaktywność na stres

Jeżeli we wczesnym życiu występują wydarzenia urazowe, to cały układ regulujący reakcje na stres jest nadaktywny w późniejszym życiu. U osób straumatyzowanych występuje stałe pobudzenie układu nerwowego, gdzie nawet neutralne bodźce interpretowane są jako zagrażające.

PTSD jako neurobiologiczne zaburzenie

Mechanizmy powstawania PTSD

Z perspektywy neurobiologicznej PTSD jest rozumiane jako skutek nadwrażliwości neurologicznej i utrzymywania się wzbudzenia w podkorowych strukturach układu limbicznego. Szczególnie dotyczy to ciała migdałowatego, hipokampa i miejsca sinawego.
PTSD najbardziej wpływa na ciało migdałowate, korę przedczołową i hipokamp. Część objawów PTSD uważa się za związane z mechanizmami warunkowania lęku, wygaszenia i uwrażliwiania, ze zwiększonym funkcjonowaniem neurochemicznym mózgu.

Zmiany neurochemiczne

Zwiększoną reaktywność na powtarzający się stres wiąże się ze zwiększonym metabolizmem i wydzielaniem dopaminy. Za pośrednictwem połączeń z ciałem migdałowatym i miejscem sinawym, przedczołowy system dopaminowy może wpływać na charakterystyczny dla PTSD stan nadmiernego pobudzenia.
Choć stwierdza się zwiększone funkcje noradrenergiczne, nie można jednoznacznie wskazać, czy stymulacja noradrenergiczna występuje dopiero po zdarzeniu traumatycznym, czy jeszcze przed nim.

Trwałość zmian i możliwości regeneracji

Nieodwracalność zmian strukturalnych

Zmiany strukturalne w mózgu spowodowane traumą są często trwałe i nieodwracalne, co przekłada się na zaburzone funkcjonowanie zarówno w okresie dzieciństwa, jak i w dorosłym życiu. Jednak zmiany w rozwoju danej struktury ośrodkowego układu nerwowego niekoniecznie przekładają się na zakłócenie jej funkcji. U niektórych osób dochodzi do skompensowania zaburzeń strukturalnych.

Nadzieja w neuroplastyczności

Mimo że trauma pozostawia trwałe ślady, mózg zachowuje zdolność do zmian dzięki neuroplastyczności. Podanie leków antydepresyjnych zwiększa stężenie BDNF, który stymuluje neurogenezę i częściowo zwiększa wielkość hipokampa po minimum czterech tygodniach.

Trauma transgeneracyjna – dziedziczenie zmian

Epigenetyczne przekazywanie traumy

Przeżycia rodziców i dziadków zmieniają anatomię i funkcjonowanie układu nerwowego w następnych pokoleniach. Doświadczenia urazowe w dzieciństwie są związane ze zwiększoną aktywnością cytokin zapalnych w ośrodkowym układzie nerwowym w wieku dorosłym i ze skróceniem czasu życia.
U dzieci osób, które przeżyły traumę, występują obniżone stężenia enzymu rozkładającego kortyzol. Prawdopodobnie przystosowanie się do nowych warunków ma miejsce już w życiu płodowym.

Implikacje kliniczne i terapeutyczne

Znaczenie dla diagnozy

Określone zmiany strukturalne są charakterystyczne NIE dla określonych zaburzeń psychicznych, a dla określonych doświadczeń urazowych. Oznacza to, że osoby z tym samym rozpoznaniem, na przykład depresji, które doświadczyły nadużycia, różnią się strukturą ośrodkowego układu nerwowego w porównaniu do osób z tym samym rozpoznaniem, które nie doświadczyły nadużyć.

Podejście terapeutyczne

Zrozumienie neurobiologicznych podstaw traumy otwiera nowe możliwości terapeutyczne. Czas wymagany do powstania nowych neuronów wynosi minimum cztery tygodnie, co tłumaczy, dlaczego efekty terapii farmakologicznej i psychoterapii często wymagają czasu na ujawnienie się.

Podsumowanie

Trauma to zjawisko, które dosłownie przeprogramowuje mózg, zmieniając jego strukturę i funkcjonowanie w sposób często trwały. Zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla rozwoju skutecznych metod terapii i profilaktyki. Choć zmiany spowodowane traumą mogą być głębokie i długotrwałe, neuroplastyczność mózgu daje nadzieję na regenerację i zdrowienie przy odpowiednim wsparciu terapeutycznym.
Wiedza o neurobiologii traumy podkreśla znaczenie wczesnej interwencji i konieczność traktowania traumy nie tylko jako problemu psychologicznego, ale jako realnego uszkodzenia mózgu wymagającego kompleksowego podejścia medycznego i terapeutycznego.

Posty powiązane

Zostaw komentarz